5 etapów retuszu high-end. warsztat dawida żądło

1. Wywołanie pliku RAW

Pracę zaczynam od wywołania pliku RAW. Na tym etapie, odzyskuję stracone detale w światłach i cieniach, ustawiam odpowiadający mi balans bieli. Zaawansowaną kolorystykę opracowuję dopiero  na etapie pracy w Photoshopie. Często spotykam się z pytaniem, w jakim programie najlepiej jest wywoływać RAWy. Polecam CAPTURE ONE, choć oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby używać oprogramowania z pakietu Adobe, jest to na pewno bardziej ekonomiczna opcja.

2. Manipulacja światłem i kolorem

Manipulacja światłem pozwala mi uzyskać bardziej kreatywne zdjęcie, nadać fotografii charakteru. Konturowanie światłem jest nieocenione jeśli chcemy wydobyć lub ukryć szczegóły. Narzędzia, których używam to krzywe przyciemniające i krzywe rozjaśniające. Krzywe przyciemniające pozwalają przyciemnić poszczególne obszary zdjęcia lub pogłębić te ciemne, np. kontury postaci. Z kolei krzywa rozjaśniająca rozjaśnia wybrane obszary lub podkreśla tzw. „bliki”. Krzywe przyciemniające i rozjaśniające uplastyczniają zdjęcie, nadają głębię, „odpłaszczają” zdjęcie. Najlepsze efekty uzyskamy konturując poszczególne elementy fotografii oddzielnie. Globalna, drastyczna manipulacja światłem, niestety najczęściej „zepsuje” nam zdjęcie.

Z kolei dzięki manipulacji kolorem możemy zmieniać kolory poszczególnych elementów zdjęcia. W manipulacji kolorem wykorzystuję kolor selektywny lub krzywe w kanałach: zielonym, czerwonym i niebieskim. Oczywiście, można użyć balansu kolorów, jest na pewno prościej, ale z doświadczenia wiem, że krzywe, mimo iż bardziej skomplikowane dają więcej możliwości. W manipulacji kolorem możemy również używać warstwy korekcyjnej „barwa/nasycenie”. Pamiętamy, że najpierw zaznaczamy obszary, którym chcemy zmienić barwę, dopiero następnie wybieramy narzędzia.

3. Podstawowe „czyszczenie” zdjęcia

Na tym etapie używam narzędzia pędzel korygujący oraz narzędzia stempel. Wszelkie niedoskonałości, które chcę zniwelować, usuwam na poziomie piksela.

4. Przejścia tonalne i wyrównywanie koloru

Na tym etapie wyrównuję przejścia tonalne na zdjęciu i usuwam różnice w jasności.

Pracuję na warstwie 50% szarości w trybie mieszania „nakładka”, używam narzędzia czarnego/białego pędzla o miękkości 0% i odpowiednio niskim kryciu. Czarnym przyciemniam niedoskonałości, a białym je rozjaśniam. Lokalnie usuwam przebarwienia np. na skórze, odzieży czy włosach.

Przebarwienia wyrównuję za pomocą narzędzia mapa gradientu, po wcześniejszym przygotowaniu palety kolorów danego obszaru. Paletę aplikuję w warstwie korekcyjnej mapa gradientu i „wmaskowuję” w problematyczne obszary.

5. Ostatni szlif

Na ostatnim etapie zajmuję się wszelkiego rodzaju modyfikacją kształtów. Stosuję narzędzie skraplania (liquify), którego używam do wysmuklania, usuwania wybrzuszeń czy zmniejszania. Pamiętamy, żeby używać tego narzędzia rozważnie ponieważ mocno przesuwa piksele. Piąty etap to też okazja, żeby zdjęcie jeszcze ewentualnie „podkonturować”, czy dodać mu interesujących tint kolorystycznych.

W dużym skrócie tak wygląda moja praca nad zdjęciem. Retusz high-end jest bardzo wymagający, a praca nad jednym zdjęciem może trwać nawet kilkanaście godzin. Zdjęcie, które ilustruje ten materiał retuszowałem około 4 godzin.

zastanawiasz się, które warsztaty wybrać? masz pytania?

Napisz do nas lub zadzwoń. Porozmawiamy i doradzimy, które warsztaty będą dla Ciebie najlepsze.

najbliższe warsztaty
retusz high-end beauty/fashion/portret
  • Wrzesień 23, 2017
  • 10:00 to 18:00
  • Kraków oraz online
zarządzanie kolorem i przygotowanie do druku
  • Wrzesień 30, 2017
  • 10:00 to 18:00
  • Kraków
retusz zdjęć od podstaw
  • Październik 7, 2017
  • 10:00 to 18:00
  • Kraków oraz online
capture one
  • Październik 14, 2017
  • 11:00 to 18:00
  • Kraków oraz online
retusz reklamowy i podstawy fotomontażu
  • Październik 21, 2017
  • 10:00 to 18:00
  • Kraków oraz online

Najbliższe warsztaty retuszu high-end