jak pracować z kolorem. praktyczne podstawy.

Jak często spotykasz się z sytuacją, że zdjęcie na wydruku wygląda zupełnie inaczej niż na monitorze? Oglądasz to samo zdjęcie na różnych monitorach i każdy z nich wyświetla je inaczej? Odpowiedź kryje się w zarządzaniu kolorem i przygotowaniu materiału do druku.

Podstawą w pracy z kolorem jest monitor, który poprawnie je wyświetla. Jakość wyświetlanego koloru zależy m.in. od zastosowanej technologii panelu ciekłokrystalicznego, metody jego podświetlenia , a także zastosowanych technologii i sprawności elektroniki sterującej.

Kolejną, bardzo ważną kwestią jest wpływ warunków oświetleniowych na pracę z kolorem. Rodzaj i źródło światła, kolory pomieszczenia w którym pracujemy czy nawet kolory ubrania, które mamy na sobie podczas pracy, mogą wpływać na nasze postrzeganie koloru.

No i w końcu druk. Wybór odpowiedniego urządzenia, tuszu i papieru również ma wpływ na efekt końcowy.

Zacznijmy od monitora. Po pierwsze powinien to być monitor wyposażony w panel klasy IPS, najlepiej w 10-bitowej odsłonie AH-IPS lub P-IPS. Monitory te wyświetlają ponad 100% sRGB oraz sięgają przestrzeni AdobeRGB. Wysokiej klasy monitory graficzne, np. NEC SpectraView są konstruowane z wykorzystaniem wysokiej klasy elektroniki oraz posiadają programowalną tablicę LUT o rozdzielczości co najmniej 14 bit na kanał. Pozwala to na wyświetlanie ponad 16 tysięcy odcieni każdej barwy podstawowej (R, G, B).

By w pełni wykorzystać potencjał dobrego monitora, należy go kalibrować. Zestaw do kalibracji monitora składa się z urządzenia pomiarowego oraz oprogramowania. Dzięki kalibracji ustawimy odpowiednią jasność i temperaturę barwową, a nasz monitor będzie prawidłowo wyświetlał kolory, w warunkach, w których była przeprowadzana kalibracja.

Warunki oświetleniowe mają ogromny wpływ na nasze postrzeganie kolorów. Najbardziej idealne, to ściany pomalowane na kolor odpowiadający 50% szarości, świetlówka emitująca światło o temperaturze 5500 K i brak dostępu światła dziennego. Pracując z obrazem na monitorze powinniśmy również unikać kolorowych, jaskrawych ubrań. Neutralne warunki oświetleniowe to w zasadzie podstawa w zawodowej pracy z kolorem i obrazem (fotograf, grafik, retuszer, itp.). Nieodpowiednie światło, jaskrawe kolory w miejscu pracy równają się błędnym decyzjom kolorystycznym na edytowanym obrazie.

Kwestia druku. Jeżeli drukujemy na własnej drukarce, możemy ją sprofilować. Jeżeli drukujemy w laboratorium lub drukarni, warto wiedzieć, jaki profil kolorystyczny ma dane urządzenie i odpowiednio przygotować naszą pracę. Ważny jest również rodzaj i jakość tuszu oraz papieru, na którym drukujemy.

Chcesz nauczyć się zarządzania kolorem i przygotowania do druku? Zapisz się na nasze warsztaty.

masz pytania?

Zadzwoń do nas lub napisz maila. Chętnie Ci pomożemy.

najbliższe warsztaty
photoshop od podstaw
  • Lipiec 29, 2017
  • 9:00 to 17:00
  • Kraków oraz online
retusz dla początkujących
  • Sierpień 5, 2017
  • 10:00 to 18:00
  • Kraków oraz online
retusz reklamowy produktu
  • Sierpień 19, 2017
  • 10:00 to 18:00
  • Kraków oraz online
marketing internetowy w branży fotograficznej
  • Sierpień 19, 2017
  • 10:00 to 17:00
  • Kraków oraz online
retusz reklamowy i podstawy fotomontażu
  • Sierpień 26, 2017
  • 10:00 to 18:00
  • Kraków oraz online

naucz się pracować z kolorem